:::: MENU ::::

28 Nisan 2016 Perşembe


Astım Hastalığı Nedir?

Astım hastalığı duyarlı,alerjik bünyeli hassas kişilerde hava yollarının alerjik olan yada alerjik olmayan çok çeşitli uyaranlarla uyarılması sonucu mikrobiyal olmayan hava yolu daralması hastalığıdır. Astımın kesin sebebi belli değildir. En çok rastladığımız alerjik astımdır. Hava yolları alerjen etkenlere tepki göstererek daralır.

Astım Hastalığı Belirtileri ve Tanısı

Astım hastalarının en büyük şikayeti nefes darlığıdır. Özellikle ataklar sırasında boğulma hissi yaşarlar. Geceleri sabaha karşı öksürük ve nefes darlığı bu hastalarda tipiktir. Ayrıca astım hastalarında Wheezing olarak adlandırılan ve halk arasında hışıltı olarak adlandırılan ıslık sesine benzeyen bir ses duyulur. Tanı koymak için solunum fonksiyon testi yapılmaktadır. Solunumu ölçen bir cihaz sayesinde akciğer fonksiyonları sayısal olarak gösterilir. Burada hava yolu darlığını gösteren değerler çıkınca hastaya Salbutamol (Astım hastalarının kullandığı fıffısın etken maddesi) verilerek 15 dk sonra test tekrarlanır. Değerlerde %12 ve üzeri bir düzelme görülürse astım tanısı koyulur.

Astım Hastalığını Tetikleyen Etmenler Nelerdir?

- Alerjen Maddeler (Deri alerji testi yapılarak bulunabilmektedir.)
- Soğuk Hava
- Kirli Tozlu Hava
- Solunum Yolu Enfeksiyonları
- Emosyonel bozukluk, Stres
- Ağır Egzersiz

Astım Hastalığının Tedavisi

Astım tedavisinde en çok inhaller dediğimiz fısfıslar kullanmaktayız. Çünkü ilaçlarımızı akciğere ulaştırmada ve etkisinin sadece o bölgede sınırlı kalmasında bize büyük avantaj sağlamaktadır. Tedavide kullanılan ilaçları iki gruba ayırabiliriz.
Birinci grup ilaçlar rahatlatıcı ilaçlardır. Bunlar solunum yollarındaki kasları gevşeterek darlıkları açarlar ve oksijen girişini artırırlar. Bunlar geçici olup tedavi etmez. Sadece atak sırasında solunum yollarındaki darlıkları çözerler. En çok kısa etkili sempatomimetiklerden salbultamol kullanılmaktadır.
İkinci grup ilaçlar tedaviye yöneliktir. Hava yollarındaki daralmaya neden olan yangıyı gideren ilaçlardır. Bunlar ilaçlar  kortikosteroidler, kromolin sodyum, nedokromil sodyum, teofilin ve lökotrien reseptör antagonistleridir. 
Basit orta dereceli bir astımda birinci gruptan salbutamol ikinci gruptan kortikosteroid kullanılır. Bu ilaçlar kana karışmadan direkt akciğerlere gönderildikleri için sistemik yan etkileri yoktur.




0 yorum:

Yorum Gönder

Soru ve Görüşleriniz İçin webmasteroffical@gmail.com AdresindenBize Ulaşın